Blijft u graag op de hoogte van ontwikkelingen?
In onze gratis whitepapers delen wij informatie over de nieuwe regels van de wetgeving, innovaties binnen analyses en vertellen wij over de digitalisering van de markt.
Foutieve allergeneninformatie en -verwisseling blijken in 2018 nog steeds de belangrijkste oorzaken voor het terugroepen van producten uit de schappen. Er is inmiddels wel meer aandacht voor allergenenmanagement bij de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie.
Recalls worden steeds vaker door de producent zelf ontdekt en gemeld. SimplyOK is een van de initiatieven die hieraan bijdraagt. Ook de aanscherping in BRC, IFS en FSSC 2200 op het gebied van allergenenmanagement, is een belangrijke factor voor bewustwording. Aan de andere kant stijgt het aantal recalls betreffende allergenen nog steeds. Klaarblijkelijk zijn bedrijven zich weliswaar meer bewust van de problematiek, maar tegelijkertijd nog niet in staat om problemen altijd te voorkomen.
De NVWA heeft in totaal 103 food-gerelateerde recalls in 2018 gepubliceerd. Bij 41 (40%) daarvan waren allergenen de oorzaak van de terugroeping, gevolgd door ziekteverwekkende bacteriën met 34 meldingen. Productvreemde delen en chemische contaminanten waren iets minder vaak (respectievelijk 14 en 9 keer) de reden voor een productrecall.
In figuur 1: analyse van de food recalls 2018
Een goed allergenenmanagementsysteem bestaat uit 5 basispijlers:
Kruisbesmetting met allergenen bleek slechts in een beperkt aantal gevallen de oorzaak van een allergenenrecall. Het valt op dat in 2018 verwisseling (pijler 4) de belangrijkste reden (55%) voor een melding was. Op de voet gevolgd door foutieve productinformatie (32%, pijler 1 t/m 3). Fabrikanten zullen hun allergenenmanagement moeten verbeteren door naast de focus op hygiëne, vooral de ondersteunde processen en informatiestromen te optimaliseren.
Elf van de veertien wettelijke allergenen kwamen voor in de meldingen van 2018. In de top drie van de meest voorkomende allergenen bij de recalls in 2018 staan melk, gluten en selderij (respectievelijk 11, 8 en 7 keer gemeld). Met stip op een gedeelde tweede plaats komt mosterd, waar in 2017 geen meldingen van waren.
Vleesproducten en- bereidingen waren het vaakst aan de beurt bij een allergenen recall (12 keer), gevolgd door de productgroep maaltijdpakketten (9 keer) en brood (6 keer). Bij vier van de maaltijdpakketten ging het om een samengesteld pakket met verse groenten en saus.
Niet alle allergeen-gerelateerde recalls waren op de NVWA-site te vinden. Zes meldingen kwamen via andere bronnen. Dit is echter minder dan het jaar ervoor. Ook zijn de meldingen veel sneller geplaatst door de NVWA. Voedselproducerend Nederland is op de goede weg maar er is nog veel werk aan de winkel als het gaat om het invoeren van goede preventieve acties betreffende allergenenmanagement.
Nutrilab heeft in samenwerking met de Wageningen Universiteit BU Bioscience een methode ontwikkeld om >21 allergenen te meten in 1 run met LC-MSMS. Het grote voordeel van deze methode is dat de kostprijs voor het analyseren van meerdere allergenen in een monster sterk wordt verlaagd.
Meer weten over wat we voor u kunnen betekenen?
Wilt u meer weten over het beheersen van allergenenrisico, neem dan contact met ons op, wij staan u graag te woord.
Tel. (0183) 44 63 05 | [email protected]
Wij komen graag bij u op bezoek om uw kwaliteitsvraagstukken te bespreken.
Adviesgesprek plannenIn onze gratis whitepapers delen wij informatie over de nieuwe regels van de wetgeving, innovaties binnen analyses en vertellen wij over de digitalisering van de markt.
Powered by Wallbrink Crossmedia